Zakupy przez Internet. Koszty zwrotu towaru.

W Interncie kupujemy coraz częściej i coraz więcej. Chcemy szybko i w zaciszu domowych pieleszy zrobić zakupy nie wychodząc z domu. Szybko, sprawnie i tanio taka jest teoria.

W praktyce bardzo często towar zakupiony przez Internet nie spełnia naszych oczekiwań. A to kolor na monitorze był inny, a to jakość wykonania nas nie zadowala itd. W tym momencie przychodzi zimny prysznic i zaczynamy się zastanawiać jak wybrnąć z sytuacji.
Na szczęście ustawodawca przewidział taką ewentualność i opisał nasze prawa w Ustawie o prawach konsumanta. Rozdział 4 "Prawo odstąpienia od umowy" określa w jaki sposób możemy zwrócić towar sprzedawcy jeżeli zakup był poza lokalem przedsiębiorcy lub na odległość i co najważniejsze kto ponosi koszty odesłania towaru bo ta kwestia jest najczęściej sporna.
Najważniejszą informacją jest to, że w terminie 14 dni możemy zwrócić towar bez podania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Oczywiście są od tego pewne odstępstwa np. jeśli przy zakupie towaru wybraliśmy najdroższy z oferowanych sposobów dostarczenia towaru sprzedawca nie pokryje różnicy w cenie pomiędzy najtajszym oferowanych przez niego a wybranym przez nas sposobem dostarczenia towaru. Wszystkie takie odstępstwa określają art. 33, art. 34 ust.2 i art. 35 Ustawy o prawach konsumanta.

Żeby lepiej zobrazować proces zwrotu produktu zakupionego przez Internet posłużymy się infografiką.

Prawa konsumentów. Zakupy przez Internet. Koszty zwrotu towaru.

Pamiętaj. Sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu kosztów przesyłki tylko do wielkości najtańszej przesyłki oferowanej przez siebie, nawet jeśli przy zakupie towaru MY wybraliśmy droższy wariant.