Instrukcja skoku BREAK
Co to są instrukcje skoku w pętlach. Jak sama nazwa wskazuje instrukcje te pozwalają nam przenieść się (skoczyć) do innego miejsca w pętli. Mamy kilka takich instrukcji: BREAK, CONTINUE, GOTO, RETURN, THROW.
W tym wpisie zajmijny się instrukcją BREAK. Jeżeli posłużymy się ta instrukcją to "wyjdziemy" z pętli i już kolejne iteracje się nie wykonają.
Przykład zastosowania instrukcji BREAK w pętli FOREACH
// deklaracja i inicjalizacja tabeli do które później się odwołamy w pętli int[] liczby = new int[] { 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 }; // rozpoczęcie pętli FOREACH foreach(int i in liczby) { if (i == 5) { break; } // wyświetlenie kolejnych wartości z tablicy "liczby" Console.WriteLine(i); } // żeby zobaczyć na ekranie efekt uruchomienia naszego programu // posłużymy się funkcją ReadKey() która "czeka" // na wciśnięcie jakiegokolwiek klawisza na klawiaturze Console.ReadKey();
Wynik uruchomienia naszego programu poniżej.
Na zrzucie widać, że pętla wyświetliła tylko wartości od 1 do 4. W momencie kiedy zmienna "i" miała wartość 5 program wyszedł z pętli.
Wewnątrz pętli FOREACH zastosowałem instrukcję IF gdzie dałem warunek, że jeżeli "i" (czyli w naszym przypadku wartość kolejnego elementu w tablicy "liczby") będzie równe 5 to program ma wyjść z pętli właśnie przez zastosowanie instrukcji BREAK.